zaterdag 19 september 2015

Een veilige start..


Na een tijdje enkel gedacht aan en gekeken naar mijn machientje te hebben, had ik gister zoiets; het wordt weer eens tijd! Aan ideeën lag het niet en aan de teruggekeerde rust nu de school weer begonnen was, ook niet. Het had gewoon eerst prioriteit om het huis weer eens op orde te brengen. Rommel uitzoeken, schilderen, noem maar op. Dit hield ik goed vol, tot ik even iets weg bracht naar mijn naaikamer gister. De stapels stof lachten me toe en ik ging overstag.


Deze combinatie zag ik eens op de facebookpagina van Ella en Basiel, weliswaar niet direct samen/aan elkaar gebruikt, maar toch genoeg in elkaars buurt om mij te doen bestellen voor een stoere wintersweater voor de zoon. 


En toen, bij ontvangst, had ik graag gewild dat de samenstellingen die vaak bij de stof vermeld staan mij iets zouden zeggen. Tricot herken ik inmiddels wel, maar andere percentages helaas niet. Dat bleek, want geheel tegen verwachting in was de gestreepte sweatstof totaal niet rekbaar. Tjuu, lichtelijk not amused. Daar ga ik bij sweat toch ook niet vanuit. Helaas, we 'moeten' het er mee doen.


Ik besloot om voor safe te gaan en eerst weer eens een bekend patroon te pakken. De kaptrui uit Stof voor Durf het Zelvers 1 maakte ik al verschillende keren dus dat zou zo gepiept zijn. Niet nadenken, maar gewoon weer lekker aan de gang. Zoonlief is inmiddels wel aardig gegroeid en een echte bink geworden, dus inmiddels ging ik voor een maat groter. Ik hoefde enkel de mouwen 1cm korter te maken als ook voor- en achterpand, want daar maakte ik een boord van 6cm aan. 



Helaas werd al snel duidelijk dat ik iets beter had moeten bedenken dat het met de kap toch echt niet goed gingen komen wanneer ik het patroon zou aanhouden. Hij rekte natuurlijk totaal niet mee en zoals het beschreven staat in het boek, 1cm overlapping, zou hem hier absoluut niet worden. Net tegen elkaar zou, zo probeerden we, net moeten lukken over het hoofd. Het verdelen over de romp werd lastiger, want ik kon hem niet gelijk trekken tijdens het stikken. Helaas eindigden ze dan ook nog een stukje uit elkaar, waardoor zn nek een beetje bloot is. 


Foto's had meneer niet echt zin in, hij was tv aan het kijken, maar na enkele staande, dook hij rap weer terug op de bank. Weten we in ieder geval dat hij comfortabel is om lekker in op de bank te hangen.

Al met al vind ik de combinatie helemaal top, zoonlief is blij en met een zwart shirtje er onder gaat het vast goedkomen!

Patroon: Kaptrui uit SvDhZ 1
Stof: Ella en Basiel

3 opmerkingen:

  1. Knap! Spijtig van die rekbaarheid, misschien in de winter een zwarte souspull eronder?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer van de kap, maar hij ziet er in elk geval super uit! Die stofjes gaan super goed samen.

    BeantwoordenVerwijderen